Wednesday, February 03, 2010

Setsubun

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Setsubun adalah sebuah perayaan Jepun yang dirayakan sehari sebelum bermulanya sebuah musim. Setsubun selalunya dirayakan sebelum musim bunga dan dipanggil Risshun dan dirayakan pada 3 Februari setiap tahun.

Setsubun pada lazimnya dirayakan oleh seorang ketua keluarga yang akan mencampak biji kacang yang telah dipanaskan ke luar rumah sambil meneriak, "Oni wa soto! Fuku wa uchi!" yang membawa maksud "Keluar makhluk jahat! Masuk rezeki yang melimpah!". Biji-biji ini dipercayai dapat membersihkan rumah dari elemen-elemen yang tidak dikehendaki.

Di Malaysia
3 Februari 2010 - Bersambung kes liwat Dato' Seri Anwar Ibrahim (DSAI) di Mahkamah Tinggi, Kompleks Mahkamah Jalan Duta.

DSAI, Penasihat Parti Keadilan Rakyat dan Ahli Parlimen Permatang Pauh, dituduh meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan di Kondominium Desa Damansara, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara, antara 3.01 petang dan 4.30 petang 26 Jun 2008.

Pertuduhan adalah mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara sehingga 20 tahun dan sebatan jika disabit kesalahan.

Perbicaraan dijadualkan hari ini pada jam
2.30 petang.

Asalamualaikum w.b.t

-budakHappy-

No comments:

Post a Comment